Wednesday, March 25, 2009

cerita ku... padamu.





لقد أكلت يوم أكل الثور الأبيض



Jom kita berkongsi dengan satu cerita yang sempat ana nukilkan dari teman ana yang ketika berbual petang bersama. Cerita ini menceritakan ada sekawan lembu yang terdiri daripada lembu merah, lembu hitam, dan lembu puteh, ketiga-tiga ekor mereka ini hidup bersama, mereka bertiga berpegang dengan prinsip susah senang kita bersama. Mereka bertiga tinggal dalam kawasan hutan yang banyak rumput segar untuk dijadikan makanan harian mereka.

Dalam hutan tersebut juga terdapat seekor singa yang ganas. Sinar jelingan mata kelaparan singa ini menyebabkan mereka sentiasa bersama untuk melindungi diantara satu sama lain. Jika bersama, maka harimau ini agak susah untuk menerkam salah seekor dari kalangan mereka, tetapi jika sendirian berasingan… ia akan menjadi habuan kepada harimau yang kelaparan itu. Pada satu hari singa ini telah menemui satu helah untuk memastikan perutnya tidak akan mendedangkan lagu kelaparan lagi selepas ini. Tanpa berlengah-lengah, si singa terus mengadakan pertemuan sulit dengan lembu merah dan lembu hitam. Topik keselamatan menjadi agenda utama dalam perbincangan diantara mereka…

singa; Assalamualaikum lembu merah, lembu hitam!

Lembu merah; waa’alikumusssalam…

Lembu hitam; oh..singa..

singa; kamu apa kabar berdua? Kamu jangan takut..aku bukan nak makan kamu... aku Cuma nak berbual dengan kamu sahaja…

Lembu merah; ooo… Alhamdulillah, ingatkan tadi musuh akan sentiasa menjadi musuh… tapi kamu singa baik rupanya.

singa; dalam fikirannya (he…he… jadi umpan aku lembu merah ni) eh… warna kamu lembu merah dan lembu Hitam seperti warna aku lah… tetapi warna lembu puteh itu jauh berbeza dari kita bertiga kan..

lembu hitam; oh..betul jugak kata kamu singa…

singa; aku bukanya apa… kawasan ini sudah menjadi tumpuan pemburu. Aku takut disebabkan warna lembu puteh yang agak berlainan dari kita akan memudahkan pemburu untuk menjejaki kita. Terlalu bahaya kepada kita…

lembu merah; jadi… apa pandangan kamu?

Singa; aku berpandangan, apa kata, jika biarkan aku makan sahaja lembu puteh itu supaya tempat kita selamat dari dijejaki pemburu…(singa senyum sinis jer..)

Maka lembu merah dan lembu hitam, tanpa memikirkan hubungan persaudaraan mereka bertiga sebelum ini, dengan mudah mengatakan; makanlah lembu puteh itu… wahai singa… maka hilanglah rakan mereka menjadi mangsa kepada helah singa yang dianggap baik oleh lembu merah dan lembu hitam tanpa menyedari itu merupakan tipu daya dari singa…

Pada minggu seterusnya datang pulak singa kepada lembu merah

Singa; lembu merah! Adakah kamu tidak lihat warna lembu hitam jauh berbeza dari kita berdua. Aku bukannya apa, aku risau keadaan keselamatan kita disini. Aku amat risau sekiranya si pemburu dapat menjajaki kita disebabkan warna lembu hitam yang berbeza dengan kita berdua.

Lembu merah; aku pun rasa warna lembu hitam mudah dilihat oleh si pemburu…jadi apa cadangan kamu singa?

Singa; demi keselamatan kita disini, apa kata, biarkan sahaja aku makan lembu hitam…

Perkara yang sama sekali lagi berlaku apabila nasib lembu hitam sama dengan lembu puteh sebelum ini. Lembu merah melihat sahaja rakan-rakannya dimakan oleh singa didepan mata tanpa melindungi lembu hitam dan lembu puteh.


Akhirnya, pada keesokan hari, datang singa kepada lembu merah, dengan tawa berdahak-dahak kegembiraan kerana helahnya menjadikan lembu sekawan mangsa untuk menyepikan bunyian muzik dan lagu kelaparan telah Berjaya. Singa telah berkata kepada lembu merah, ”hari ini tidak mustahil aku dapat makan kamu wahai lembu merah, kerana dahulu amat payah kerana kalian bertiga saling mempertahankan diantara satu sama lain, tetapi pada hari ini kamu sendirian tanpa lembu hitam dan lembu puteh..ha..ha..ha.. kamu pentingkan diri sendiri… kamu kianati persaudaraan kamu bertiga selama ini…”.

Maka terlintaslah dibenak pemikiran lembu merah nostalgia bersama dengan lembu puteh dan lembu hitam pada ketika saling mempertahankan diantara satu sama untuk berdepan melawan singa yang ganas ini. Maka lembu merah pun berkata dengan penuh penyesalan; " لقد أكلت يوم أكل الثور الأبيض"

“ Sesungguhnya aku telah dimakan pada waktu lembu puteh dimakan ”

Ana tinggalkan cerita ini untuk rakan-rakan pembaca membuat ulasan dalam apa sahaja aspek. Agar ia dapat memberi kepada kita satu

No comments: