Saturday, April 25, 2009

ABANG! KITA USAHA LAGI...

suasana sepi malam diselembungi kegelapan menyerap masuk kesepian dalam diri. Datang si isteri dampingi suami dengan penuh kasih sayang. agar hadirnya dapat memberi sedikit ketenangan kepada suami yang tercinta… berbual berbicara pada cerita suka duka bersama, butir-butir air mata mula membasahi pipi, suara sayu tangisan diantara mereka mula beralun berlagu bersama cengkerik bermadah seperti pungguk yang rindukan bulan.


Isteri; abang! Sayang rasa sunyi jer hidup ini kan...

Suami; entahlah, abang terasa dalam kehidupan kita berdua ini macam ada yang kurang jer...

Isteri; abang! Kita cuba cari pakar lain pulak lah ya...sayang dengar kat kuantan ada satu klinik pakar untuk kes macam kita ni...

Suami; sayang!abang bukan tak nak lagi berusaha...tetapi kekadang datang putus asa dalam hidup abang ni...kita dah banyak berusaha...tapi kesudahan yang sama juga kita dapat.

Isteri; sikap putus asa tu kan tak baik kepada orang Islam, apalah abang ni... tak baiklah cakap begitu... Allah kan suruh kita sentiasa berusaha... mungkin disana ada hikmahnya...

Suami; Sayang! Abang mintak maap... abang rasa terlalu bersalah... insyalah, kita pergi ke Kuantan hujung minggu ni ya...insya Allah.

Ana cuba bawakan perasaan pasangan suami isteri yang mengalami masalah Mandul, mereka dalam keadaan sunyi, tertekan, rasa malu, hilang kenyakinan, dan terlalu banyak perkara negatif yang sentiasa menggangu emosi dan perasaan. Namun bagi setiap pasangan yang mengalami masalah ini, pasti mereka tidak berdiam diri membiarkan keadaan mereka sedemikian rupa. Kerana hidup ini tidak bermakna sekiranya suara tawa, tangisan anak-anak permata hati bersama tidak dapat didengari dalam ruang rumah setiap pasangan, ketika menyambut kepulangan dari tempat kerja, makan bersama, bersenda gurau, maka wajah dan kaerenah anak mampu menjadikan setiap pasangan semakin bahagia.

Namun masih ada lagi perkara yang amat penting difikirkan bagi setiap pasangan untuk mendapatkan zuriat ini yang akan menjadi penyambung kepada keturunan mereka.

PEJUANG MANDUL...

Kita semua kurang menyedari sebilangan kecil mahupun besar sebenarnya dalam perjuangan ini juga kita mengalami krisis Pejuang yang mandul. Apabila majlis akad Nikah kita dengan Pejuangan diadakan maka kita telah berjanji kepada dia untuk kita melahirkan seramai yang mungkin anak-anak yang akan meneruskan perjuangan ini. Jika telah beristeri dua, pastinya hak yang saksama perlu kita sama ratakan. Apa perasaan isteri kita yang pertama sekiranya kita memberikan kasih sayang dan perhatian yang lebih kepada isteri kita yang kedua

eh.. bukan topik hirau @ pun tidak yang ana cuba lemparkan pada tulisan kali ini, tetapi krisis mandul dikalangan pejuang yang tidak dihiraukan oleh kita sebenarnya akan memberi kesan buruk pada jangka masa panjang keatas survival perjuangan.

Sebagai anak-anak Gerakan Mahasiswa Islam yang telah melansungkan perkahwinan dengan perjuangan ini, sekiranya kita tidak berjaya untuk melahirkan anak-anak yang akan meneruskan perjuangan ini, maka kita tidak boleh berdiam diri, usaha demi usaha perlu kita cari untuk mengembira hidup isteri (perjuangan) kita yang sentiasa mendambakan kasih sayang dan karenah anak-anak yang akan menghiburkan kehidupan suami dan isteri (perjuangan) kita.

Aduh... kenapa perasaan resah, malu, dan ingin berusaha tidak hadir kepada kita yang mandul dalam perjuangan ini? Kita perlu berusaha untuk melahirkan anak-anak yang berakhlak mulia, berjiwa pejuang, berakhlak mulia, rendah diri, dan anak-anak yang yang berjiwa pemimpin yang lebih hebat dari ibu bapanya. Seruan ini ana lontarkan kepada seluruh suami isteri yang telah berkahwin dengan perjuangan, agar kita tidak menjadi mangsa kepada keadaan yang akan menjadikan kita skeptic, sekiranya kita berterusan dengan penyakit mandul dalam perjuangan.

Sebagai seorang ayah dan ibu kepada anak-anak, pastinya kita inginkan anak-anak kita menjadi seorang yang lebih hebat dari mereka, begitu jugalah apa yang kita kehendaki kepada anak-anak kita hasil perkahwinan kita dengan perjuangan. Kerana ibu bapa mengetahui surroundings masa depan anak-anak mereka lebih mencabar dan memerlukan kepada ketahanan mental dan fizikal untuk melepasi garisan penamat yang akan menentukan kemenangan anak-anak mereka berhadapan dengan Allah.

Hubungan suami dan isteri semakin rapat dengan hadirnya zuriat yang akan menyeri kehidupan mereka, begitu jugalah hubungan kita dengan perjuangan yang juga isteri kita, sekiranya kita mampu untuk melahirkan zuriat untuk meneruskan agenda menegakkan Agama Islam diatas muka bumi, ana yakin hubungan kita dengan isteri (perjuangan) kita semakin rapat dan mesra.

p/s;

isteri pertama: perjuangan

zuriat: pelapis penerus perjuangan (anak-anak smart circle)

Sahabat... kemenangan ISLAM tak pernah bermula dengan kekuatan tubuh badan, kekuatan persejantaan, dan kekuatan kebendaan... tetapi ISLAM bermula dengan kemantapan AQIDAH.

Message POKSU LIE kepada seorang rakan ana...

No comments: