Sunday, April 26, 2009

ADA APA PADA PEPERIKSAAN...?



Pencipta menguji hambanya

Setiap manusia akan diuji oleh Allah untuk melihat siapakah dikalangan hambanya tergolong dalam golongan yang berjaya untuk memiliki redha Allah. ujian Allah datang dalam pelbagai sudut, kekadang hadirnya dalam bentuk kesusahan, untuk menguji kesabaran dan redha dengan apa yang ada, dan kekadang ia hadir bertemu manusia dengan menyerupai kemewahan dan kejayaan.

Hadirnya dalam bentuk ini untuk menguji setinggi mana kesyukuran kita terhadap Allah diatas pemberian yang membahagiakan kita. Adakah kita lupa selama ini setiap apa yang Allah berikan kepada kita, samada sikit ataupun banyak, suka ataupun duka, berjaya ataupun gagal. ada hikmah disebaliknya.

Pensyarah menguji pelajarnya...

Sebagai seorang pelajar yang menuntut ilmu samada dalam bidang pengajian Islam ataupun perubatan... setiap detik kita membuka helaian kertas yang memaparkan ribuan fakta, setiap waktu yang kita peruntukkan untuk hadir ke dewan-dewan kuliah yang mendesak kita supaya menyimpannya dalam otak kita. Adakah hanya dengan kita menyimpan sahaja ia akan membuahkan hasil. Kematangan ilmu seseorang pelajar itu adalah diukur apabila dia berjaya memahami fakta yang disimpan dan kemudian menghubungkan dengan persekitarannya.

kotak yang didalamnya tersimpan emas tidak akan bernilai
sehinggalah emas itu dikeluarkan.

Maka peperiksaanlah dijadikan cara untuk pensyarah menilai siapakah dikalangan ratusan pelajarnya telah berjaya mencapai tahap kefahaman jelas dalam tajuk-tajuk perbincangan sebelum ini. penilaian ini dijadikan hasil kaji selidik para pensyarah


bagaimana kita melihat peperiksaan..

ana cuba klasifikasikan cara kita melihat peperiksaan:

sebagai proses kematangan ilmu


Kita kurang menyedari peperiksaan merupakan salah satu proses kematangan ilmu yang akan meletakkan kita sebagai seorang intelektual. selain daripada peperiksaan, proses kajian juga merupakan cara untuk mematangkan ilmu.

tanpa menolak kedua-dua proses ini memerlukan kepada penerimaan ilmu secara bermanhaj yang jelas sepertimana para ulamak kita mengambil dan memindahkan ilmu, iaitu menghadiri kelas-kelas muhadharah. inilah yang dicoretkan oleh imam As-syafei sebagai syarat untuk memiliki ilmu;

saudaraku tidak akan tercapai ilmu itu melainkan enam perkara#
aku akan ceritakan secara panjang lebar bersama penerangan#
bijaksana, haloba, kesungguhan, bekalan#
mendampingi guru, dan panjang waktu#

sebagai check point

Dalam satu petandingan merentas desa, terdapat beberapa check point yang perlu dilalui oleh para peserta untuk memartabatkan peserta itu sebagai pemenang. setiap check point ada ujian yang perlu dilaluinya, sekiranya peserta berjaya melepasi check point pertama, maka ia layak untuk bertemu check point kedua dan seterusnya. begitu juga dengan para mahasiswa ataupun pelajar dalam sistem pengajian universiti dan sekolah sekarang terdapat check point yang perlu dilalui untuk kita melepasinya dan melayakkan kita untuk bertemu dengan check point seterusnya dan menentukan kita sebagai seorang pemenang ataupun seorang yang tewas.

jika sudah bermula, maka kita berjumpa diakhirnya

Sebagai ujian amanah

Pernah tak kita bertemu dengan kes penangkapan pelajar yang meniru dalam dewan peperiksaan? kekadang rakan sebelah dengan meja kita yang ditangkap, kita yang berada disebelahnya menjadi seram sejuk tubuh, yer lah... takut kita pulak yang dikaitkan. kes ini berlaku kerana pelajar itu tidak melihat melihat peperiksaan itu sebagai amanah terhadap ilmuanya. jika dalam dewan peperiksaan sanggup melakukan peniruan dalam menjawab, bagaimana dia untuk berhadapan dengan masyarakat dan alam sekelilingnya. hanya semata-mata untuk mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan yang akan menjamin kesenangan hidup, berpangkat tinggi... maka kita yakin ilmu ini akan melaknat dia. dalam peperiksaan kita tidak semata-mata diuji dengan kematangan ilmu, tetapi, didalamnya terdapat ujian amanah, ujian kesabaran, ujian keihklasan.

Kita akan bersungguh-sungguh untuk menjawab dalam peperiksaan sekiranya kita berjaya menganggap peperiksaan sebagai amanah. amanah Allah... amanah ilmu, amanah ibu bapa, amanah masyarakat.

Sebagai medan perang

Berperang memerlukan kepada kelangkapan. Peralatan perang hendaklah membolehkan kita menewaskan pihak lawan. teringat kisah yang cukup hebat bermain-main dibibir para penceramah dan pendakwah. kisah panglima tentera islam salahuddin ayubi ketika ingin memilih para mujahidin untuk berada dalam barisan batalon yang akan bertempur pada keesokan harinya. berjalan sendirian pada malamya mencari khemah yang bersinar dengan lampu dan rintihan munajad kepada Allah. maka pada keesokan harinya mereka yang terpilih untuk berada dalam barisan tentera salahuddin adalah mereka yang matanya bengkak dengan tangisan munajad kepada tuhan. maka anggaplah peperiksaan sebagai medan perang.

bukankah banyak bertanya itu dianggap buta akan tetapi... banyak berdiam diri di dalam kejahilan itulah buta yang hakiki

No comments: