Wednesday, June 17, 2009

SPM; 10 mata pelajran sahaja?

Mulai tahun depan, calon-calon bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dihadkan boleh mengambil 10 mata pelajaran sahaja. selepas ini tidak akan lahir lagi nama mereka yang akan memecah rekod kecemerlangan dalam SPM seperti nama-nama tersebut yang bermula pada tahun 2003 hingga 2008.

Ahmad Atiq Abdul Hamid [SM La Salle Klang, Selangor]14 1A, 1 2A
Nicholas Pang Tze Ping [SM All Saints, Kota Kinabalu,Sabah] 14 1A, 2 2A
Celestina Johnny Bouniu [SM All Saints, Kota Kinabalu,Sabah]16 A
Nur Amalina Che Bakri [SMK Ulu Tiram, Johor]17 1A
Siti Fatimah Mukhtar [Maahad Muhammadi (P), Kota Bharu, Kelantan]17 1A
Azali Azlan [SMKA Yan, Kedah]20 1A, 1 2A
Nik Nur Madihah Nik Mohd. Kamal [Maahad Muhammadi (P), Kota Bharu, Kelantan]19 1A, 1 2A


Apa yang dapat dilihat sebelum ini beberapa persepsi yang menyatakan dasar pendidikan negara kita berorentasikan peperiksaan yang kebanyakan pelajar yang mendaftar diri untuk sesi pengajian akan berlumba-lumba mendapat pencapaian angka yang terbaik dalam peperiksaan.

Tumpuan kepada dasar pendidikan yang mementingkan tahap keilmuan pada anak bangsa yang perlu dicapai tergelecoh dari landasannya. Akhirnya pihak kementerian menyedari seterusnya melihat perkara ini sebagai pandangan positif dan perubahan perlu dibuat. tahniah kepada kerajaan Malaysia.

Bagi mereka yang mengambil aliran Sains dan Agama, mereka dibenarkan untuk mengambil 11 mata pelajaran termasuk 4 mata pelajaran teras dan 7 elektif. Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kementerian pelajaran berkata keputusan itu diharapkan dapat menyumbangkan kepada pembinaan modal insan yang bukan sahaja mempunyai kekuatan "pendidikan pengetahuan" tetapi juga "pendidikan insaniah".

eh dah lama tidak dengar slogan modal insan selepas kenaikan PM baru ni, kenapa ya?
ISLAM HADHARI digantikan dengan One Malaysian. Adakah Ini bermakna ISLAM HADHARI tidak berjaya menarik perhatian Politik BN terhadap rakyat? selepas ini bermacam slogan akan keluar pulak menggantikan Satu Malaysia.

ISLAM HADHARI merupakan slogan Politik BN, tetapi berapa ramai yang terpedaya dengan make up UMNO sebelum ini? Kelab ISLAM HADHARI yang berada di Mesir tidak ada lagi Plan perancangan dan saya mencadangkan jugak agar dibubarkan. sebelum ini pun kita tidak dapat rasa apa peranan kelab ISLAM HADHARI diletakkan dipelembahan Nil ini.Saya rasa bekas Ahli Parlimen saya pun tak berani dah datang Mesir. Jika dulu Dr Mashitah datang demi penubuhan kelab ini maka Pihak Kelab perlu jemput beliau untuk hadir semula untuk membubarkan kelab ini.

Semestinya ada yang akan mengatakan tidak setuju dengan pandangan ini kerana terlalu keras dan ekstrem dan menyekat kebebasan berpasatuan dan bersuara.

Sementara itu, mengenai cadangan kementerian untuk mewajibkan calon lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris sebagai syarat lulus peperiksaan SPM, Muhyiddin berkata hampir 80 peratus daripada keseluruhan maklum balas bersetuju dengan cadangan itu. Ini bermakna Bahasa Inggeris akan dimasukkan kedalam mata pelajaran teras. Saya setuju dengan cadangan tersebut dan mencadangkan mata pelajaran agama seperti Al-Quran dan As-Sunnah tidak termasuk dalam ketegori elektif.

Satu perkara yang saya ingin cadangkan kepada Pihak kementerian agar diwajibkan kepada semua calon yang beragama Islam untuk lulus dalam mata pelajaran al-Quran dan Sunnah. Satu perkara lagi kenapa kerajaan Negara tidak menyedari tentang kepentingan Bahasa Arab? sebagai sebuah negara yang ingin melahirkan Generasi pelapis yang dikenali dengan Modal Insan. maka perlu disedari bahawa dengan memahami Bahasa Arab akan banyak membantu para pelajar untuk menguasai pengkajian dalam aspek pembangunan insan.

Agama Islam merupakan agama yang cukup lengkap sebagai satu pegangan kepada kehidupan manusia yang mementingkan kehidupan akhirat dan dunia sebagai tempat persinggahan sementara yang perlu dipersiapkan dengan pelbagai kelengkapan untuk menuju alam akhirat.

Al-quran dan As-Sunnah merupakan rujukan utama dalam Syariat Islam. Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, As-Sunnah merupakan riwayat dari Saidina Nabi Muhammad SAW yang diriwayatkan dalam bahasa Arab. Maka saya mencadangkan agar perkara ini perlu diambil berat untuk masa depan anak bangsa. kepincangan yang berlaku kepada muda mudi sekarang yang menghadapi masalah sosial adalah berpunca daripada ketidak fahaman agama yang mendalam sehingga mereka tidak merasai unsur kerohanian yang menghubungkan jasad dan roh mereka dengan Allah.

Perkara ini perlu dipertimbangkan sekiranya Pihak kerajaan ingin melihat generasi yang akan dilahirkan oleh Dasar Pendidikan Negara tercapai dengan melahirkan modal insan.

3 comments:

Anonymous said...

salam..

byk ksan negatif yg tmbul hasil drpd kputusan yg kjaan bru ttpkan ini. antaranya ialah ksan negatif bg plajar yg ingin mngambil sains agama. selain tu, nmpak mcm nk hlg prsepsi positif msyarakat kpd glongan agama yg brjya mndapat byk A dlm spm. alasan ktidak adilan dlm mmbri biasiswa bkanlah stu alasan yg kukuh. byk lg cra lain yg bleh diambil.. dh xdak idea ka depa ni??

skadar pndapat.. slm ziarah.. :)

Muhammad Zurhain Ismail said...

Salam ukhuwah.. ana tertarik dengan ulasan us berkenaan kenyataan saudara Dzul Khairi dan ana juga tertarik dengan kata2 us 'saya nak nasihatkan agar anda perlu berhati-hati dan berbicara dengan bicara tuhan. bukan bicara akal yang kita banggakan' di dalam post Gamis oh gamis.Baru ana dapat lihat pentingnya menghayati sirah Rasulullah dan para sahabat... Mabruk laka..

namia91 said...

Salam...

Ust Hanafi...

Waaa.. Lani hang pon da ada blog eh.. Gurau je..

Ust sihat ka?
Aiman ni.. Knal tak?
Rumah Kl..

Awat lama tak mai umah?
Busy sokmo ke?

Free datang la na...

Lama tak cakap kedah ni..
Da tak reti da..
Kene blek kampung kat kedah la nnt utk blaja blek cakap kedah..
Boleh cakap kedah ngan ust napi..
Kan?

Ada terdengar suara2 yg mengatakan ada sorg Menteri tuh dia amek 20subjek dulu, tapi dapat 10A saja.. Die nk balas dendam.. (^^,).. Tp taktau la ni riwayat maudu' atau dhaif.. Kemungkinan utk shahih tu ana tak pasti...

Ape2 pon, ana bangkang.. Bukan sbb UMNO/BN yg wat keputusan ni.. Hatta kalau PAS skalipon yg wat keputusan ni, ana bangkang juga.. Kita bukan bangkang sbb berlainan ittijah kan? (Ceh, bajet pandai lak nak komen kat sini.. Sori aa ust byk lak ckp..)..

Ana ni amek 12subjek dulu.. Tp kalau amek 11subjek je pon ana tak kesah sangat.. Sbb ada je subjek yg tak bez sangat pon.. EST.. Tapi mende da lepas.. Takpe laa.. Bukan budak2 tak pandai yg sokmo amek matapelajaran lebih.. Budak2 malas dah kompem2 tak amek matapelajaran lebih, sbb dah malas kan?

Biasenye budak2 yg mantap je yg amek matapelajaran lebih ni, tp ada usaha kerajaan utk membantutkan kecemerlangan mereka nih.. Ini adalah usaha yg sangat menyedihkan..

Ini adalah salah satu dari ketidakmantapan kerajaan UMNO/BN di Malaysia.. Hilang sudah laungan2 Satu Malaysia atau Perdana Menteri Rakyat.. Hanya propaganda2 di atas surat2 khabar.. Ana percaya peminat2 BN sendiri sudah fed-up dengan mereka.. Kecuali yg dapat duit lebih la.. Kroni..

Oleh itu, marilah sama2 kita pulang ke Malaysia pada PRU yg akan datang supaya dapat bersama2 mengubah kerajaan Malaysia kepada yg lebih baik.. Bersama Kepimpinan Ulama'..

Tak lama lagi ana nk tgk nta jadi Naib Presiden PAS.. 20 Tahun lagi baru leh jadi Presiden.. (^^,)..

Mintap maaf la menyemakkan ruang komen ust ni..

Kalau takde blog takleh komen ye? Adeh.. Ana ada id google.. Walaupon blog da tutup.. Boleh la komen ye.. (^^,)

K, jaga diri iman amal..

Wassalam