Tuesday, August 4, 2009

DATO’ SERI HARONSANI DAN KERAJAAN MAHKAMAH



Saya masih ingat, rombongan sohibul samahah dato’ seri Harunsani yang merupakan Mufti negeri perak pernah ke Mesir sejurus kerajaan barisan nasional tumbang ke tangan pakatan rakyat. Urusan pembinaan dan pengubahsuaian Asrama mahasiswa PERAK di Mesir menjadi agenda kepada lawatan kerja ini. Sudah sekian lama tuntutan pembinaan dan pengubahsuaian ini dituntut sejak zaman Tajol Rosli dan akhirnya mendapat respon baik diawal zaman pemerintahan Dato’ Seri Ir Nizar sebagai menteri Besar kepada kerajaan Rakyat negeri Perak.

Saya kira lawatan kerja yang dilakukan oleh beliau sebelum ini merupakan satu lawatan kerja politik untuk memberi keyakinan kepada mahasiswa Perak yang menuntut disini bahawa politik negeri perak tidak boleh diberikan kepada selain daripada Bumiputera [melayulah tu] kuat juga semangat kemelayuan yang ada pada beliau rupanya. Melayu perlu bersatu.

Sebenarnya majority mahasiswa yang menuntut disini pernah melepaskan lafaz lega apabila YB Dato’ Seri Nizar diberi mandat untuk memimpin kerajaan pilihan rakyat yang memenangi pilihanraya pada 8 mac 2008.

Mengharapkan agar suara lantang yang ada pada sohibul samahah dalam menegur pihak Kerajaan BN dalam perkara yang bertentangan dengan hokum hakam dapat merancakkan lagi pecutan membawa sinar ISLAM buat rakyat Perak.

Tetapi sebaliknya apa yang berlaku, beliau pernah datang kesini menyatakan “saya telah berusaha untuk membawa PAS agar bergabung dengan UMNO kerana dengan gabungan ini akan memberi keuntungan kepada Orang Islam”. Saya agak pelik dengan kenyataan beliau itu, setahu saya beliau cukup terkenal dengan mufti non political, betul ker? Bagi saya ia bukan memberi untung kepada orang Islam tetapi kepada pemimpin melayu. Kenapa beliau yang menjadi orang kuat tak tidur malam pergi berjumpa dengan pimpinan PAS tidak pemimpin UMNO?

Keputusan PAS untuk bersama dengan kerajaan gabungan Pakatan rakyat amat meresahkan seluruh pimpinan UMNO dan BN, apa tidaknya segala projek dan salah laku yang mereka lakukan pasti akan terbongkar. Mereka mula berlari ketakutan dari bayang-bayang mereka sendiri, ketakutan bagai diburu pemburu.

Saya boleh bayangkan keadaan pimpinan UMNO dan BN pada ketika itu, mereka resah sehinggalah mereka buntu mencari jalan penyelesaian dan akhirnya memilih Dato’ Seri Harunsani untuk menjadi orang tengah menyelesaikan kerunsingan mereka. Dialog sesame mereka mungkin begini; “kita kene mintak tolong Mufti jugak untuk membawa Ideal gabungan UMNO dan PAS ini, beliau sahaja yang mampu untuk membantu kita, kalau tidak habislah kita semua…

Akhirnya dato’ Seri pun dipergunakan oleh politik mereka untuk kepentingan mereka. Eh.. eh.. kenapa Dato’ Seri menerima yer… adakah beliau berkeyakinan UMNO mampu untuk mebawa agenda ISLAM? Adakah kepentingan dato’ juga akan hilang?
pernahkah sejarah menunjukkan bahawa UMNO membawa agenda ISLAM jika mereka bawa sekalipun, persoalannya kemana? Lihat sahaja ISLAM HADHARI, mana mereka yang sebelum ini yang memperjuangkan ISLAM HADHARI dan mana mereka yang ingin memperjuangkan KEDAULATAN ISLAM khususnya PAS? Saya rasa dato’ sendiri lebih menyedari semua ini.

Sehingga kini dan selama-lamanya PAS akan memperjuangkan ISLAM. Sedarilah bahawa UMNO membawa egenda ISLAM melalui UMNO hanya sebagai kepentingan politik semata. Jika benar, kenapa mereka tidak teruskan agenda itu? kenapa memilih one Malaysian menjadi agenda utama dalam pembawakan kepimpinan negara yang dipimpin oleh Najib? Menggantikan Agenda ISLAM HADHARI. Kenapa tidak teruskan agenda ISLAM HADHARI? Adakah ia merugikan POLITIK UMNO dan BN? Adakah tidak yakin lagi ISLAM sebagai satu Agenda penting dalam kehidupan kita? Adakah kepimpinan UMNO hilang keyakinan terhadap ISLAM yang menyelesaikan masalah negara?

AWAS! Kepada mereka [yang menganut agama ISLAM] jika hilang kenyakinan anda terhadap ISLAM, ia akan menjejaskan AKIDAH anda. Saya tidak mengkafirkan mereka, tetapi saya memberi peringatan, ia amat memberi kesan buruk terhadap akidah anda yang boleh membawa murtad.

Maka kita akan lihat isu murtad tertutup akan berleluasa. Maka pada ketika itu, kami juga menantikan suara lantang dari Dato’ Seri Mufti mendesak kerajaan menyelesaikan masalah akidah ini.

jika tubuh kami terpenjara namun suara dan hati tetap bersuara

menyatakan kebenaran
penjara bukan lagi perkara yang ditakuti tetapi bukti perjuangan kami sampai mati

No comments: