Wednesday, August 5, 2009

KERAJAAN MAHKAMAH; HAMPIR 100 ORANG SAHAJA YANG HADIR?

Cairo, khamis 05 ogos, majlis perasmian wisma asrama baru buat anak-anak Perak disempurnakan oleh Y.B. Dato’ Dr. Abdul Rahman bin Haji Hashim,Setiausaha Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan. dalam ucapan ringkas beliau menyatakan 5 andaian dan teka-teka terhadap masa depan 10 tahun akan datang bagi mahasiswa yang masih menuntut disini.

1)akan menjadi pemimpin masa depan.
2)Pentadbir yang hebat.
3)Pendakwah yang hebat.
4)Ahli perniagaan.
5)petugas kemasyarakatan.

inilah andaian Y.B Dato' kepada mahasiswa Perak yang menuntut disini. dalam ucapan ketika memberi andaian itu, disambut dengan tepukan gemuruh dari hampir 100 orang mahasiswa yang hadir sama dalam majlis perasmian tersebut. bagi pengalaman saya disini yang sering kali mendengar tepukan dari mahasiswa disini, inilah kali pertama saya mendengar tepukan sinis [ini apa yang ana dengar lah].

mungkin bersetuju dengan pandangan dan andaian Y.B Dato' tapi dari perspektif 10 tahun lagi kami akan menjadi 5 golongan yang akan membawa tugasan tersebut tetapi buat PAS bukan UMNO dan BN.

jumlah kehadiran yang saya sempat dipantau tidak lebih dari 100 orang yang hadir. Mungkin lebih, jika dicampur dengan kehadiran Arab tempatan dan pekerja-pekerja pembinaan Wisma Penginapan Pelajar Perak Mesir. agak pelik kan, kenapa jumlah kehadiran seteruk itu?

bercakap dengan pengalaman, memang begitulah kehadiran dalam program wakil kerajaan UMNO dan BN datang. lainlah kalau diberi wang dan disediakan kenderaan ke Program, itu tak dapat nafikan kehadiran mahasiswa pasti ramai, seperti kehadiran Perdana Menteri sekita dahulu. ini cukup berbeza dengan kehadiran dari wakil rakyat PAS dan PR yang lain. kehadiran Dato' Seri Tuan Guru jangan dibilang dan jangan disebut, nanti lagi bengan pimpinan UMNO. cukup berbeza...

Tapi apabila seorang timbalan menteri beserta dengan rombongan bersama dengan mahasiswa dalam program UMUM, bilangannya lagi sedikit berbanding dengan kehadiran pada majlis perasmian oleh Y.B Dato'.

pernah satu ketika dahulu Tan Sri Mufti kerajaan Negeri Perak yang berkhidmat sejak 80-an lagi dainggap wira bangsa dan agama kepada seluruh rakyat islam ditanah air. tetapi sejak konflik politik yang berlaku di negeri Perak tercetus. Beliau telah hilang dari kepercayaan rakyat untuk menjadi perwira bangsa dan agama. "saya bukan seorang yang berpolitik" buat mahasiswa mesir siapa yang akan lupa ungkapan ini yang keluar dari beliau.

kehadiran beliau dalam majlis-majlis umum amatlah dinanti-nantikan tapi kini kehadiran beliau tak menarik minat untuk bersama dalam mendengar ucapan keberanian beliau.

kali ini rombongan kerajaan Mahkamah yang diketuai oleh Y.B. Dato’ Dr. Abdul Rahman bin Haji Hashim,Setiausaha Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan membawa 2 wakil rakyat lompat sebagai ganjaran pertama disediakan atas tindakan lompat parti. tahniahlah dapat hadiah pakej percutian ke Mesir...

Saya agak Pelik kenapa rombongan Kerajaan Mahkamah tidak mengadakan satu program Dialog bersama untuk mahasiswa seluruhnya disini?

takut tidak ramai orang? takut dengan respon mahasiswa disini? xder waktu?
majlis dialog bersama dengan mahasiswa akan memberi ruang kepada kepimpinan kerajaan mahupun pembangkang untuk membuat check and balance dalam membawa agenda dan dasar kerajaan dan Parti.

Jika sedikit kehadirannya, itulah dia sokongan mereka, jika ramai itulah sokongan mereka. apa yang akan berlaku sekiranya mahasiswa tidak diberi peluang untuk melontarkan pandangan dan persoalan yang berputar disekitar politik tanah air? mereka akan menjadi lembab dan tidak berjiwa besar untuk memimpin negara pada masa akan datang.

Jika Kerajaan ingin melihat pelapis kepimpinan masa depan hebat untuk mentadbir negara, menguruskan agama, beramanah dan berdedikasi maka kami perlu diberi peluang untuk memberi dan menerima pandangan dari kedua-dua belah pihak.

kami tetap memberi sokongan yang padu pada kerajaan yang betul-betul memperjuangkan ISLAM. ISLAM dijulang tinggi martabatnya sekalipun jasad kami diserek ke penjara.

No comments: