Tuesday, August 4, 2009

REMAJA BERSAMA DENGAN ARUS PERUBAHAN

Seramai 44 orang remaja yang ditahan berikutan kes penangkapan beramai-ramai dalam kes perhimpunan mansuhkan ISA. Isu ini hangat diperkatakan dalam sehari dua ini. bagi pihak Polis, siasatan akan diambil dengan penglibatan remaja bawah umur dalam perhimpunan rakyat yang memprotes pelaksanaan Akta ISA. ini kerana melanggari undang-undang. mereka, ini termasuk ibu bapa, penjaga, dan pihak penganjur akan dikenakan tindakan atas kesalahan memperalat remaja bawah tahun untuk menyertai dan menjayakan perhimpunan haram [bagi keparat bangsa].

Pihak pro ISA pula mendesak agar beberapa individu penting dalam Pakatan Rakyat dikenakan tahanan ISA atas kesalahan mengadakan keganasan terancang. kenyataan MAGARAN - Majlis Gabungan NGO Pembela Negara yang menggesa polis supaya menahan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang serta Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh ekoran demonstrasi besar anti-ISA Sabtu lalu.

Kumpulan pro-ISA gabungan lebih 50 NGO yang menyokong Akta ISA itu melalui Penasihat Undang-undang MAGARAN, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz telah menyatakan, keempat-empat pimpinan tersebut patut ditahan di bawah ISA kerana mengamalkan "keganasan terancang" ketika menganjurkan perhimpunan mansuhkan akta itu sabtu lalu.

mereka yang masih mempertahankan ISA ini, otak mereka kebelakang dalam memimpin sesebuah negara. apa tidaknya Akta ini digubal pada tahun 1960 dan kini 2009.sudah 49 tahun akta ini dilaksanakan bertujuan mempertahankan kedaulatan negara. Akta ini digubal untuk menyekat pengaruh Komunis yang menganggu gugat keselamatan negara.

Namun apa yang kita dapat lihat sekarang akta ini digunakan untuk kepentingan kuasa eksekutif bukan untuk kepentingan ketenteraman awam. mereka takut dengan keberanian yang ada pada mereka yang merdeka tidak mudah melutut pada mereka yang durjana. kebenaran yang diperjuangkan itu bagaikan badai tinggi yang akan menghempas kuasa pemerintah. maka caranya adalah menahan dan menyeksa mereka dengan harapan badai ini dapat dibendung.

Namun durjana Bangsa dan Agama ini tidak pernah mengerti resam pejuangan kebenaran. perjuangan kebenaran diibaratkan seperti air yang mengalir dan tidak terhenti, jangan disekat kemaraannya jika berkumpul air itu, ia akan mengahasilkan satu kuasa yang kuat mampu untuk meruntuhkan dinding empangan. jika tidak sekalipun, air yang mengalir pasti akan mencari ruang-ruang untuk membolehkan ia mengalir. begitulah diibaratkan perjuangan kebenaran ini [perjuangan ISLAM]




ulasan:-

pihak kerajaan perlu memandang serius dengan penglibatan remaja-remaja ini, jika hanya diupah dengan pakain merah sahaja untuk menyertai perhimpunan besar seperti ini sudah mereka sanggup sedangkan mereka terpaksa berdepan dengan anjing-anjing kepala merah [saya pernah ungkapkan ketika dalam sebuah ceramah yang dihadiri oleh kepala-kepala merah itu (FRU)] yang bersedia menerima arahan serang. pada waktu itu anak-anak remaja ini memegang erat tangan diantara mereka sebagai benteng untuk mempertahankan rakyat yang turut serta dalam perhimpunan ini.

Remaja ini sudah tidak takut dengan kekerasan pihak POLIS, hanya sekadar dengan upahan baju bewarna Merah [baju uniform Unit Amal Malaysia]. semburan Gas pemedih mata ibarat seperti asab bunga api, semburan air asid mereka andaikan seperti air mandian mereka.

mereka berani berdepan dengan semua ini kerana mereka inginkan kebenaran, mereka dah muak dengan kezaliman, jika remaja yang dianggap mentah oleh mereka ini sudah terpedaya dengan hasutan PAS dan dipermainkan. saya kira pihak kerajaan silap, anak remaja ini tidak semudah itu untuk dilabelkan sebagai remaja yang diperkudakan. mereka tidak berfikiran seperti orang tua dalam UMNO yang masih jumud memperjuangkan kemelayuan yang lapuk itu.

ini merupaka signal yang cukup jelas kepada pihak kerajaan sekarang bahawa golongan muda sudah bersedia untuk melakukan perubahan. ini yang patut disedari oleh pihak kerajaan. jangan salahkan mak bapak yang membawa mereka ke perhimpunan. naluri dan perasaan yang penuh dengan kesedaran telah membuak-buak untuk menggerakkan jiwa anak merdeka untuk mempertahankan kebenaran.

adakah pihak kerajaan masih lagi ingin meneruskan Akta ini, sekalipun sudah jelas desakan rakyat agar kerajaan segera memansuhkan akta ISA. jika mereka benar bersalah hadapkan kemuka pengadilan. sudah lebih 10000 mereka yang ditangkap dan dipenjarakan dibawah Akta ZALIM ini.

PEMUDA UMNO BERSEDIA MEMBERI KHIDMAT GUAMAN
peniaga setempat terpaksa menanggung kerugian hasil daripada perhimpunan ini. gerai mereka terpaksa ditutup dan peraltan dan gerai mengalami kerosakan. hasil dari apa yang sempat saya lihat dalam siaran langsung dan rakaman, yang mencetuskan hura-hara adalah POLIS. mereka ini yang sepatutnya didakwa.

saya sememangnya bersetuju dengan cadangan daripada PEMUDA UMNO itu. tetapi dakwaan perlu dibuat terhadap ketua Polis negara, kerana sepatutnya pihak polis menjaga keamanan namun sebalik mereka yang mencetuskan ketidak tenteraman dengan menyerang rakyat dan membuat tangkapan.

bagi saya yang patut ditangkap bukan hanya 500 orng sahaja, yang terlibat dalam perhimpunan itu lebih dari 100000, tangkaplah 80000 ker, paling tidak 50000. kenapa POLIS malaysia tidak cekap ker nak tangkap seramai itu dan didakwa sebilangan kecil itu sahaja?

POLIS diamanahkan oleh Rakyat untuk menjaga keselamatan Rakyat bukan untuk menjaga kepentingan pimpinan Haprak...

"nak buat macam mana, kami hanya menjalankan tugas"
itu sahaja yang mampu dikeluarkan oleh mereka, yer menjalankan tugas juga ada batas dan prinsip kan. bukan seperti seorang hamba bodoh yang mengikut apa sahaja perintah tuannya yang bodoh.

saya juga perlu menghrmati prinsip kerja POLIS, dan mereka juga menghormati prinsip jiwa merdeka rakyat selama ini.

ayuh remaja! jangan lagi kita gentar untuk menngorbankan jiwa kita untuk kepentingan AGAMA dan NEGARA yang tercinta. kita yakin selepas ini makin ramai lagi yang akan memenuhi penjara JUVANA bukan kerana dadah dan gengster tetapi kerana bersama dengan perjuangan ISLAM.

janji Allah kepada mereka yang memperjuangkan ISLAM adalah redha dari tuhan, Nikmat Syurga menanti kita... Ya Allah engkau kuatlah barisan dan hati anak remaja kami menentang kezaliman UMNO.

1 comment:

mahsuri said...

apa yang tak merdekanye, apa yang tak puas hatinye, Ya Allah ustaz ustaz, jadilah manusia yang bersyukur....