Monday, April 27, 2009

YA ALLAH ANUGERAHKAN KEPADA AKU SEKUMTUM BUNGA DAN SEEKOR RAMA-RAMA

Hari ini ana nak kongsikan satu cerita seorang pemuda yang serabut dan stress dengan kerenah kehidupan. Namun begitu pemuda ni masih lagi mampu menadah tangan mengharap kepada tuhan agar memberi pertolongan kepadanya.

Dalam doanya, dia memohon kepada Allah agar diberikan kepadanya sekumtum bunga mawar dan seekor rama-rama yang cantik agar mampu memberikan ketengan dalam hidupnya. Selepas sekian lama berdoa, akhirnya dengan kesungguhan pemuda ini berdoa dan bergantung harap kepada Allah akhirnya, apabila esok paginya setelah dia bangun daripada tidur, didepan taman rumahnya Allah telah berikan kepadanya sepohon pokok kaktus. Pemuda itu pun terkejut sambil menggaru kepalanya… aduh yang ku pohon bunga, bukan pokok kaktus yang berduri ni… tak cantik pulak tu.. tetapi yang ku dapat pokok ini pulak. Permintaan kedua pemuda ini iaitu rama-rama jugak tidak dapat, tetapi Allah berikan kepadanya seekor ulat kecil. Terpapar raut wajahnya kesedihan, kerana permintaannya tidak dimakbulkan. terasa tidak dapat menerima kaktus dan ulat itu.

Namun sebagai seorang pemuda Islam yang beriman dengan Allah, menerima apa sahaja yang diberikan kepadanya. Pada ketika itu pemuda itu pun mendongak kelangit bersama ucapan syukur diatas pemberian Allah itu.

Hari demi hari beralu, setiap hari pemuda itu menyiram pokok kaktus agar subur dan tidak mati disebabkan dia. Ulat yang kecil sebelum ini, setiap hari diberi makan dengan harapan agar cepat besar.

Siang berganti malam, kerlipan bintang turut berlalu mengalah dek sang suria yang memacar cerita suka dan duka. Keperihatinan pemuda itu menjaga kaktus berduri dan ulat sejak beberapa lama dengan penuh sabar dan redha, akhirnya satu peristiwa yang tidak diduka berlaku. Setiap pagi, kaktus akan diintai dicelahan jendela, ulat dalam kurungan akan akan dijamu dengan sarapan. Tetapi pada hari itu dia terkejut sambil menangis kegembiraan. Apa yang berlaku sebenarnya…?

Kaktus yang berduri dan hodoh itu akhirnya mengeluarkan bunga yang sangat cantik. Ulat yang kerepot dahulunya kini sudah bertukar menjadi rama-rama yang sangat cantik dan menawan.

Begitu juga dengan kehidupan kita, terlalu banyak impian yang ingin kita capai. Terlalu banyak harapan dan cita-cita yang diidamkan agar berada dalam genggaman. Tetapi sering kali kita bertemu dengan kepayahan untuk mencapai apa yang dicitakan. Sehinggakan apa yang kita impikan tidak tercapai dan digantikan dengan perkara yang lain.

Apa yang kita sangka ia baik, kekadang kita tidak menyedari ia buruk kepada kita
Dan kita juga tidak menyangka perkara yang dibenci itu adalah yang terbaik bagi kita

Maka marilah kita husnu zon kepada Allah, kerana Allah sentiasa memberi hidayah dan petunjuk kepada mereka yang beriman dengannya.

No comments: