Monday, February 23, 2009

PERKARA 11(1) PERLEMBAGAAN MALAYSIA


Tiada cadangan pinda Perkara 11(1) Perlembagaan

Perkara 11(1) perlembagaan malaysia yang cukup kontrovesi sehingga api kemarahan umat islam malaysia pada waktu itu membuak-buak. Namun apabila sumber utusan malaysia hari ini telah mengeluarkan penjelasan dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz berkata, kerajaan tidak bercadang meminda Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan. Jawapan ini diberikan dalam sesi dewan rakyat berikutan dengan soalan yang telah diutarakan oleh Zulkifli Noordin (PKR-Kulim-Bandar Baru) dalam kes pemohonan Azlina Jailani atau Lina Joy yang memohon untuk keluar daripada Agama ISLAM secara terbuka.

Namun apabila pihak guaman yang mewakili Lina Joy telah menfailkan kes ini dalam mahkamah untuk mencabar perkara 11(1) perlembagaan malaysia yang menyatakan kebebasan beragama kepada setiap rakyat malaysia dan pihak mahkamah terpaksa menolak permohonan untuk keluar daripada Agama Islam, ini kerana permohanan itu dibawah peruntukan enakmen negeri dan mahkamah sivil tidak dibenarkan untuk membicarakan kes dibawah peruntukan ini.

Ini kerana undang-undang negeri dan mengenai wilayah persekutuan... boleh mengawal atau menyekat perkembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama antara orang Islam. Perkara ini termaktud dalam perkara 11(4) perlembagaan malaysia.

Namun apabila cadangan tidak meminda peruntukan tersebut oleh pihak kerajaan sebenarnya tidak menjamin perkara ini tidak akan berulang. Akta-akta HUDUD dan Enakmen-enakmen HUDUD hendaklah dilaksanakan. inilah jaminan yang telah Allah janjikan kepada kita. semua. apabila dinyatakan kenapa tidak meminda perkara tersebut;

“Bagi orang Islam yang berhasrat untuk keluar daripada agama Islam, orang itu perlulah mendapatkan perintah atau pengisytiharan terlebih dahulu daripada Mahkamah Syariah yang berbidang kuasa sepertimana yang diperuntukkan di bawah enakmen Pentadbiran Agama Islam di negeri-negeri,” katanya ketika menjawab soalan Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baru) di Dewan Rakyat hari ini.

Sebagai umat islam kita amat mengambil kira agar perundangan islam dapat ditegakkan diatas muka bumi ini. ini kerana ia merupakan satu amanah yang telah Allah berikan kepada seluruh pemimpin ISLAM dan Umat ISLAM. timbul persoalan, kenapakah agak-agaknya
negara kita Malaysia cukup payah menerima cadangan agar HUKUM HUDUD di Aktakan dalam perlembagaan Malaysia? usaha kita mempertahan Satu peruntukan dalam perlembagaan Malaysia yang menyatakan AGAMA ISLAM sebagai agama rasmi Malaysia tidak dinafikan, namun kenapa kita hanya mempertahankan Nama Itu sedangkan dalam masa yang sama kita mencabar perundangan ISLAM, kita memperlekehkan keadilan perundangan ISLAM. kita tidak meletakkan ia sebagai perundangan. Adakah kerana keunikan yang ada pada negara kita yang mempunyai pelbagai etnik, menyebabkan pemimpin negara kita tidak mampu untuk melaksanakan hukum hudud dalam negara kita... adakah rakyat non muslim negara kita sejahat yahudi? bagaimana bangsa yahudi yang cukup dikenali dengan kebangsatan mereka menentang agama islam sehingga sanggup membunuh para Anbiya'dan para Rasul boleh menerima perlaksanaan hukum Islam di Kota madinah.

apabila kita meminta perundangan Hudud dilaksanakan...jawapannya ia tidak sesuai dengan masyarakat kita yang majmuk, dan memerlukan kepada beberapa peringkat...s aya ingin bertanya kepada pemimpin negara kita... sejak saya dibangku sekolah tadika, sehingga sekarang, dimuka surat berapakah yang mendedahkan kepada para pelajar dan rakyat tentang kewajipan untuk melaksanakan hukum hudud? bahkan apa yang dapat kita lihat jika ada pihak-pihak yang memberi keterangan dalam menjelaskan isu-isu yang berkaitan dengan hudud, mereka dianggap sebagai membawa agenda politik.

Jika tuduhan seperti ini dilontarkan kepada pihak-pihat terbabit samada parti-parti politik atau badan-badan tidak Kerajaan (NGO), maka pihak kerajaan perlu bertindak untuk mendrafkan perkara tersebut dalam proses pembelajaran, pengajian, dan penerangan umum bagi membuktikan kesungguhan kerajaan dalam melaksanakan perundangan ISLAM.


kami yang mewakili mahasiswa ISLAM sehingga sekarang melihat pihak kerajaan tidak begitu bersungguh dalam memperjuangkan perundangan ISLAM. sebagai cadangan kepada mereka yang mempunyai ruang kuasa, dan suara dalam kerajaan, inilah peluang untuk berusaha memartabatkan ISLAM di bumi Malaysia. ini sahaja cara penyelesaian kepada masalah rasuah, pemunuhan, murtad, dan sebagainya. ini kerana perundangan islam mempunyai prinsip-prinsip U'budiyyah dan keadilan kepada semua kaum.

apa yang kita harapkan cuma kesungguhan kepimpinan kita dan seluruh umat Islam Malaysia dalam memastikan kedaulatan Agama Islam dapat ditegakkan.



No comments: