Monday, February 23, 2009









SERANGAN BOM DI HUSEIN


kelihatan anggota keselamatan mesir mengawal ditemapt kejadian...


sumber; Misr Yaum (akhbar harian mesir)

serangan bom di tengah bandar husein

bunyi dentuman bom yang kuat ditengah kota kaherah itu telah menggemparkan pengunjung yang berada sekitar husein. berberapa sumber dari pengunjung yang berada ditempat kejadian, melihat dua bungkusan palastik hitam yang dilempar keluar dari sebuah hotel yang berdekatan telah meletup meletup.
namun sumber dari pihak keselamatan Mesir memberi tahu, letupan berlaku ditempat duduk batu yang dijadikan tempat rehat untuk pelancong yang mengunjungi sekitar husein.

tempat berlakunya letupan tersebut, merupakan tempat transit kenderaan pelancongan Mesir yang membawa para pelancong luar negara dan tempat kunjungan pengunjung tempatan.

Dr hatim jabali menteri kesihatan Mesir memberitahu mereka-mereka yang tercedera dalam
serangtan tersebut terdiri diantara mereka yang pelbagai kerakyatan termasuk rakyat tempatan. diantara mereka, 3 orang rakyat Arab Saudi, seorang rakyat Jerman, 10 orang rakyat Perancis, dan 3 orang rakyat tempatan. kesemuanya mengalami kecederaan ringan, kecuali
seorang dari perancis meninggal dunia. sehingga sekarang tidak ada sumber menyebut rakyat malaysia terbabit dalam serangan tersebut... ini termasuklah saya. alhamdulillah.

serangan sebelum ini pernah berlaku dikawasan yang sama pada bulan april 2005 yang menyebabkan kematian 3 orang pelancong asing dan 18 yang lain tercedera.

sumber dari aljazeera.net; petang selepas kejadian, 3 orang yang disyaki telah ditangkap untuk siasatan. sehingga sekarang seramai 11 orang ditangkap untuk siasatan dalam kes ini...

ini sebagai maklumat sahaja kepada semua.



No comments: