Tuesday, June 16, 2009

GAMIS! OH GAMIS...

Alhamdulillah saya ucapkan tahniah dan berbangga kepada Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Mohd Dzul Khairi Mohd Noor yang cukup layak memimpin Persatuan Mahasiswa Islam kerana menggunakan ruang kebebesan bersuara seluas-luasnya, sehingga kini tidak adaaaaaaa... pemimpin yang setanding dengan sdr Mohd Dzul Khairi untuk memimpin mahasiswa..mahasiswa..mahasiswa... hebat betul beliau.
keberanian beliau tegur pemimpin negara yang zalim, beliau tegur pemimpin parti PAS, dan ramai lagi lah yang beliau tegur. beliau tidak mahu lepaskan peluang dan ruang kebebasan bersuara yang di sediakan kepada beliau. rugilah kan jika melepaskan peuang ini. kritikan beliau pun kerap kali saya baca sejak teguran tentang manhaj ... bebas tetapi masih ada batasnya Dzul.. sehinga kini tulisan Sdr Dzul tetap saya baca sebagai seorang adik yang membaca tulisan abangnya.

ini diantara beberapa perkara yang diutarakan oleh beliau dalam lama web rasmi GAMIS

tukar sahaja dewan ulamak kepada dewan dakwah.

Tugas para ulamak mengkaji dan mengeluarkan hukum.
tugas pendakwah dan pendokong PAS yang akan menyampaikan hukum dengan Uslub yang terbaik.

itu tugas ulamak Dzul, tugas saya dan Dzul lah yang akan menyampaikan Haram arak kepada masyarakat [sebagai contoh].

Aduh... Sdr Dzul kenapa sedemikian rupa sekali anda nyatakan pandangan. kenapa anda begitu menonjolkan bahawa anda berfikiran kritis yang kritikal? apakah yang menyebabkan anda seolah-olah memiliki pandangan pemimpin yang kebelakang? adakah anda tahu atas kaedah apa para ulamak yang tidak layak dalam PAS mengeluarkan pandangan hukum tersebut?

anda pernah rujuk dalam sejarah Islam para ulamak yang tidak layak itu rujuk?
akhlak apa yang anda gunakan berpandangan begitu kepada Ulamak? anda cari para ulamak mana yang sama dengan ulamak yang berkorban diri untuk PAS?

saya berasa sedih kerana Sdr Dzul kurang beradab dengan mereka yang mewarisi harta Nabi Muhammad, Dzul! mereka pewaris Nabi.. Dzul... anda seorang pemimpin yang mengejar ruang kebebasan bersuara dan saya tahu anda juga seperti saya yang ingin melihat pada masa hadapan kita memiliki kepimpinan yang berkaliber... adakah Tuan Guru Hj Abdul Awang pernah mengeluarkan apa-apa pandangan yang tidak beradab seperti anda Dzul?

Saya tak bersetuju jika Pas ingin mengharamkan SIS (Sister In Islam), ia menghalang kebebasan bersuara

Saya tidak pandai kerana mungkin saya salah seorang graduan Al-azhar, saya mintak maaf, saya tidak dapat datangkan hujah yang banyak kenapa dan jawapannya, kerana saya bukan alim... tetapi kenapa anda tidak kaitkan pengharaman SIS dengan kenapa Khalifah Abu Bakar As-Siddiq memerintahkan mereka yang tidak bayar zakat dibunuh eh..? zalimkah?‘extreme kah?

Mereka menggunakan kebebesan pandangan mereka "kami hanya wajib bayar zakat pada saat Baginda Nabi Muhammad SAW hidup, hukum wajib itu telah hilang dengan kewafatan baginda".

Kebebasan ada batasnya Dzul. anda bebas untuk menganut apa agama yang ada diatas muka bumi. itu bagi mereka yang bukan memeluk Islam, namun setelah mereka menganut Agama Suci ini kebebasan anda itu telah terbatas.

Berapa ramai golongan munafik yang dibunuh oleh para sahabat, yang mengaku Nabi selepas Baginda Nabi Muhammad SAW? Adakah Abu Bakar seorang tidak bersedia untuk memimpin umat menggantikan Baginda Nabi Muhammad SAW? disebabkan Khalifah seorang yang Zalim. Ya Allah! Rasa takut sebenarnya walaupun menulis Abu Bakar sebagai seorang yang Zalim.

Pas sebagai ‘extreme party‘. Orang non-muslim akan takut dengan Islam.
Sdr Dzul! kenapa kita menghalang dan mengharamkan sebuah Organisasi Islam yang boleh merosakkan akidah Islam boleh menyebabkan golongan Non Muslim akan takut pada PAS?
Adakah Dzul tidak sedar apa yang pernah PAS perjuangkan tentang Kes Murtad dahulu? kita lawankan... dalam syariat Islam, apa yang diperuntukan kepada mereka yang murtad?

Tetapi kenapa sekarang kita melihat Non Muslim tertarik dengan PAS. begitu banyak kelab-kelab penyokong PAS ditubuhkan. Sisters In Islam dalam tuntutan mereka menyentuh dan mempertikaikan hukum-hukum yang telah jelas dinyatakan didalam Al-Quran. Saya yang tidak alim ini ingin bertanya kepada Sdr Dzul dan kepimpinan GAMIS yang sama bertanggung jawab dengan pandangan Presiden mereka. apakah hukumnya mereka ini? bagaimana akidah mereka?

Allah akan tanam dalam hati Non Muslim Hidayah bulan melalui satu jalan sahaja.

Saya rasa saya perlu meminta maaf di atas segala polemik yang telah berlaku sepanjang saya mencurahkan idea

Adakah Sdr ingin mencari populariti dalam arena kepimpinan yang bersikap kritis? saya tidak menolak pandangan Politik Kampus, kepimpinan Mahasiswa perlu berani menyatakan pandangan dan kritikan kepada mana-mana pihak samada kerajaan ataupun pembangkang. ini akan melahirkan kepimpinan yang berani berdepan dengan setiap isu yang mendatang.

Saya pun memperjuangkan perkara yang sama. saya nak nasihatkan agar anda perlu berhati-hati dan berbicara dengan bicara tuhan. bukan bicara akal yang kita banggakan. Ya Allah! aku memohon agar engkau maafkan sekiranya apa yang aku coretkan ini terdetik kepuasan nafsu. saya sayang kepada kepada Sdr Dzul. kerana sayang inilah saya nasihatkan beliau. nasihatlah dengan penuh adab.

Biasanya lepasan Mesir dinggap ulama walhal ilmu mereka kadang-kadang tidak setara mana. Adakah boleh bercakap Arab itu dipanggil ulama? Jika begitu, orang Arab semua sepatutnya dipanggil ulama.

Dzul! datang mesir, saya tidak serajin rakan yang korbankan sepenuh masa menadah kitab dengan para Alim Ulamak disini dan mereka ini yang memperjuangkan Kesatuan Umat ISLAM. saya pernah belajar IPTS dan pernah Berjiran Dengan IPTA. Saya lalui kedua-duanya, perbezaannya amat ketara.

Saya yakin jika ditanya kepada mereka yang walhal ilmu mereka kadang-kadang tidak setara mana tu adakah mereka A'lim? nescaya mereka akan jawab kami akan duduk paling tidak 10 tahun untuk belajar ilmu agama. itu pun masih tidak cukup. memang betul mereka tidak setara mana, kerana mereka ada sifat rendah diri, tawaduk. kerana orang yang alim jika bersifat bongkak dan sombong nescaya Allah Akan Uji mereka dengan bertambah Ilmu tetapi kurang hidayah. itulah ilmu yang pada orang alim yang menjadi hijab.

Syarat wajib menjadi Ulamak adalah mampu menghayati bahasa Arab jika tidak, mereka tidak layak untuk bergelar ulamak. adakah orang melayu yang faseh bertutur dalam bahasa melayu sudah layak untuk bergelar sasterawan? tidak Dzul... bertutur tidak sama dengan mereka yang mempu menulis, mengarang, dan memahami kalam Tuhan.

Rendahkan diri anda bila berbicara dengan para ulamak. anda yang sebenarnya tidak pandai beruslub, apa guna mendapat Redha manusia jika Murka Allah bersama.

Saya memohon kemaafan sekiranya tersilat bicara yang mengguris jiwa. menetak dada dengan tarian pena diatas pentas blog disini bermula.

salam perjuangan
pimpinlah Gamis dengan penuh Jiwa Haraki Sufi

insan lemah
hanafi Nilam Puri

1 comment:

Anonymous said...

salaam,

alhamdulillah, trima kaseh atas penjelasan ustaz. ya, kita mesti berakhlak dgn akhlak islam. tdk kira siapa kita, di atas, bwah atau tgh, sma sja. tmbah2 lg dgn para ulama, pewaris nabi.

sma2lah kita ambil pengajaran...