Wednesday, September 24, 2008

PENCULIKAN PELANCONG ASING


HARI KE-6 PENCULIKAN PELANCONG ASING DISEMPADAN MESIR SUDAN

Kerajaan sudan hari ini telah mendedah kumpulan penculik kepada 11 pelancong asing di selatan Negara Egypt mereka ini merupakan kerakyatan mesir. Mereka telah memasuki
Sudan bersama dengan 19 tebusan yang diantara mereka terdiri daripada 11 pelancong eropah dan pemandu pelancong berdekatan dengan pergunugan U’wainat dikawan tenggara barat.

Berkata Duta Ali Yusuf Ahmad pengarah pejabat rasmi di Kementerian Luar Negara Sudan tedapat hubungan bersama dan pemusatan diantara Mesir dan Sudan. Tambah beliau lagi sekumpulan wakil daripada kerajaan Mesir sedang berusaha untuk menghantar wakil bertemu dengan kumpulan penculik ini dalam proses usaha untuk membebaskan tebusan.
Menurut wartawan berita Sudan lagi, beliau tidak berhasrat untuk menggunakan tentera untuk memberi jaminan kepada tebusan, beliau berkata; maklumat yang terbaru sehingga sekarang penculik merupakan warganegara mesir.

Ali Yusuf lebih cenderung penculikan ini berunsur pengganas, ini secara jelas perkara yang amat ditentang oleh kerajaan Sudan yang memiliki pendirian sendiri dan jelas dalam menangani isu keganasan seperti mana kes yang sebelum ini berlaku dalam rampasan kapal terbang penerbangan dari Niala ke Kurthum.
Sumber daripada Mesir telah menyebut, Kaherah telah mengutuskan kumpulan penyelamat dari polis keamanan Mesir ke Sudan bagi mencari jalan penyelesaian untuk membebaskan tebusan yang berlaku di kawasan sempadan 3 negara iaitu Mesir, Sudan, dan Libya. Kesemua tebusan telah dibawa masuk ke Sudan yang terletak sekitar lebih daripada 11 kilometer dalam negara itu.

Dalam sumber yang lain menyebut kerajaan Sudan telah memberi kebenaran kepada kapal terbang Mesir untuk melalui laluan udara negara itu untuk usaha menjejaki penculik dan tebusan, dan perkara ini menyebabkan tebusan diugut untuk dibunuh sekiranya usaha menjejaki mereka dilakukan.
Mengikut sumber keselamatan Mesir, pihak penculik menuntut wang tebusan sebanyak 6 juta EURO sekitar 8.8 juta USD sebagai pertukaran proses pembebasan tebusan. Dalam itu juga pihak keselamatan dapat memastikan tidak ada dalam kumpulan ini yang mungkin bertindak ganas terhadap mereka yang diculik. Sumber juga memberitahu bahawa pihak keselamatan sedang berusaha untuk berbicara dengan penculik, namun sehingga sekarang tidak dapat menentukan penyelesaiannya.

Sebelum itu, sumber dari pihak keselamatan Mesir; pihak penculik mengancam untuk membunuh sekiranya usaha menjejaki mereka dengan menggunakan cara helicopter pencari diteruskan. Berdasarkan sumber dari Reuters, perkara ini dinafikan oleh menteri pelancongan.

Maklumat pertama yang dipetik dari kementerian perlancongan mesir dan beberapa pejabat kedutaan dari negara eropah di Kaherah menunjukkan kepada pelancong yang diculik adalah 5 orang dari jerman, 5 orang dari warganegara Itali, seorang dari Belanda, dan bersama dengan mereka juga pembantu pelancong warganegara tempatan. Bersama mereka seorang dari pengawal keselamatan sempadan diculik tidak dapat dipastikan.

Apa yang dapat dipastikan perjalanan yang mereka lalui ini satu kawasan yang memerlukan kebenaran dari pihak keselamatan dan surat kebenaran yang bertarikh 16-9-2008 telah dikeluarkan. Pihak keselamatan telah memastikan perkara ini. Mereka yang menggunakan pancuan empat roda untuk melalui kawasan akhirnya diculik.
Terjemah dan ulasan dari http://www.islamonline.net

No comments: