Wednesday, September 24, 2008

SYAHIDNYA SEORANG PEMANDU KERETA UNTUK UMAT ISLAM PALESTINA


SEORANG PEMANDU PALETINA SHAHID MELANGGAR 19 RAKYAT ISRAEL

Bandar Quds- kali ketiga kes pelanggaran yang melibatkan pemandu Palestin dan rakyat Israel berlaku pada tahun ini. Lebih daripada 19 orang yang terlibat dalam serangan (pelanggaran) ini, kebanyakan mereka terdiri daripada tentera israel. Pemandu Palestine ini mengalami kecederaan yang teruk ketika melanggar rakyat Israel ketika itu pada 22-9-2008 sebelum beliau syahid ditembak dengan senjata api.

Bercakap seorang dari kalangan Polis israel dan seorang pemandu Van Ambulan sebuah kereta telah melanggar sekumpulan penduduk Israel di tengah Bandar Quds Barat sehingga menyebabkan 19 orang tercedera akibat pelanggaran tersebut.

Sumber berita Israel memberitahu, tentera penjajah itu telah melepaskan tempakan kepada pemandu kereta tersebut, ini kerana mereka ingin pemandu tersebut mati dengan segera. Sumber juga menjelaskan kebanyakan mereka yang mengalami kecederaan terdiri dari tentera Israel, dua daripadanya mengalami kecedaraan yang parah.

menurut media Palestin, satu kumpulan yang diberi nama "نسور الجليل" telah menyatakan mereka bertanggungjawab diatas pelanggaran kali ini dan dua sebelumnya pada tahun ini.

pada 2-7-2008 tiga orang rakyat Israel terbunuh melalui serangan (pelanggaran) seorang pemandu Palestin dengan kereta jentolaknya sebelum beliau Syahid. Begitu juga pada bulan yang sama 22-7-2008 11 orang penduduk Israel cedera dengan serangan yang sama dilakukan oleh pemandu jentolak warganegara palestin.

berkata pengawal, dengan peningkatan kes-kes seperti ini di masa-masa akhir mengembalikan keadaan menakut-nakutkan oleh tentera penjajah Israel di Bandar suci Quds. maka akan dilihat lagi penindasan demi penindasan akan dilakukan oleh tentera yang tak bermaruah ini terhadapa umat Islam Palestin.

perkara ini dapat dilihat dengan seorang mangsa Maryam Ahmad I'yad 60 tahun barasal dari perkampungan Abu Dais Timur Quds yang terjajah yang terkorban disebabkan penindasan ini, ibu tua ini Syahid pada hari ahad lepas ketika cuba menghalang tentera Israel yang cuba menangkap pelajar-pelajar yang menghuni yang dia sendiri mendiaminya. tentera melempar wanita tua ke tanah dengan berlumuran darah, kemudian ditinggalkan sehingga beliau Syahid.


terjemahan dan tambahan dari http://www.islamonline.net

No comments: